عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 44
بازدید دیروز : 221
بازدید هفته : 499
بازدید ماه : 1447
بازدید کل : 265896
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 176
تعداد آنلاین : 2


روبات های شناسایی عموما به مهندسی استادانه و دقیق نیاز دارند تا بتوانند از پس چالش های دیدبانی و نظارت شهری برآیند.در حال حاضر مدل های مختلفی با الهام از مرغ مگس سان،مگس و سوسک در حال ساخت وتوسعه هستند .اما گروه مهندسی شرکت بوستون داینامیک که روبات کک شنزار را طراحی کرده اند روکردی کاملا متفاوت در پیش گرفته است .آن ها روباتی ساده،تنومند و چهار چرخ ساخته اند که در مواجهه با موانع از دیوارو پله گرفته تا پنجره ،با پرتاب کردن خود از بالا و گاه از میان موانع بر آنها غلبه میکند.روبات پنج کیلویی و مجهز به دوربین کک شنزار مانند ماشین های کنترلی اسباب بازی رانده می شود .ولی وقتی با مانعی برخورد می کند می تواند به اندازه ی هشت متر بپرد .این روبات از مسافت یاب لیزری استفاده می کند تا فاصله ی خود را با نقطه ی فرود اندازه گیری کرده ،و مسیر پرش خود را محاسبه می کند .پس از تنظیم زاویه ی خود با سطح افق ،روبات پیستون پرتاب کننده ی خود را که با استفاده از هوای فشرده کار میکند آتش می کند .ژیروسکوپ نصب شده روی کک شنزار نیروی اینرسی کافی ایجاد می کند تا روبات را در حین پرواز تراز نگاه دارد. در نتیجه دوربین آن می تواند نمایی ثابت و بدون لرزش داشته باشد. چرخ های لاستیکی بزرگ آن هم شوک ضربه ای هنگام فرود را جذب می کند



:: موضوعات مرتبط: تازه های علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 545
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : [cb:post_author_name]
ت : [cb:post_create_date]

با هواپیماهای رویایی 2030 آشنا شوید

 


برترین مهندسان هوانوردی در پاسخ به ناسا، راه‌حل‌هایی برای دشوارترین مساله هوانوردی تجاری یافته‌اند، اینکه چطور می‌توان پاک‌تر، بی‌صداتر و کم‌مصرف‌تر پرواز کرد. تا 20 سال دیگر شاهد پرواز این هواپیماها خواهید بود.

 

ناسا از برترین مهندسان هوافضای دنیا خواسته است که برای دشوارترین مساله هوانوردی تجاری جوابی پیدا کنند: اینکه چطور می‌توان پاک‌تر، بی‌صداتر و کم‌مصرف‌تر پرواز کرد. نمونه‌های اولیه‌ای که برای این منظور طراحی شده است، شاید استاندارد جدیدی را برای دو دهه بعدی هوانوردی بنا نهند. در این گزارش با سه طرح برتر آشنا می‌شویم.


با هواپیماهای رویایی 2030 آشنا شوید

جت Box Wing، لاکهید مارتین

زمان ارائه: 2025 / 1404

جت‌های مسافربری مقدار زیادی سوخت مصرف می‌کنند. یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 به ازای هر مایل هوایی که طی می‌کند، 5 گالن سوخت مصرف می‌کند (10 لیتر در هر کیلومتر) که با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت سوخت، باعث افزایش قیمت بلیط می‌شود. مهندسان شرکت لاکهید مارتین مدل مفهومی Box Wing (بال جعبه‌ای) را ارائه کرده‌اند تا بدون کنار گذاشتن شکل پایه هواپیماهای امروزی، راه‌های جدیدی برای کاهش مصرف سوخت پیدا کنند. با اقتباس از مواد سبک سازنده جت‌های جنگنده اف-22 و اف-35، آنها یک پیکربندی بال حلقه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌تواند نسبت نیروی بالابرنده به نیروی پسا (مقاوم) را به میزان 16 درصد افزایش دهد. به این ترتیب در عین حال که هواپیما هنوز برای فرودگاه‌های امروزی مناسب است، امکان پرواز طولانی‌تر را با مصرف کمتر سوخت فراهم می‌کند.

آنها همچنین به جای موتورهای توربوفن متداول، از موتورهای توربوفن فراکنارگذر (Ultrahigh-Bypass) استفاده کرده‌اند. همانند تمام موتورهای توربوفن، آنها نیروی پیشران را با کشیدن هوا به داخل موتور از طریق فن جلوی موتور، و سوزاندن مخلوطی از سوخت-هوا در هسته موتور تامین می‌کنند. با استفاده از پره‌هایی 40 درصد پهن‌تر از فن‌های امروزی، نسبت کنارگذاری موتورهای Box Wing چندین برابر موتورهای معمولی است. در سرعت‌های مادون‌صوت، این چیدمان باعث افزایش 22 درصدی راندمان می‌شود. اگر این مقدار را به کاهش مصرف سوخت ناشی از پیکربندی بال هواپیما اضافه کنید، راندمان این هواپیما 50 درصد بیشتر از هواپیماهای مسافربری امروزی است. نیروی برا (بالابر) اضافی بال همچنین به خلبانان اجازه می‌دهد که در عین استفاده از نیروی کمتر موتور، در فرودگاه‌های شلوغ با شیب بیشتری فرود بیایند. این تغییرات باعث می‌شود که میزان سر و صدا 35 دسی‌بل کاهش یابد و فاصله لازم برای فرود هواپیما روی باند فرود تا 50 درصد کاهش یابد.

ناسا از برترین مهندسان هوافضای دنیا خواسته است که برای دشوارترین مساله هوانوردی تجاری جوابی پیدا کنند: اینکه چطور می‌توان پاک‌تر، بی‌صداتر و کم‌مصرف‌تر پرواز کرد. نمونه‌های اولیه‌ای که برای این منظور طراحی شده است، شاید استاندارد جدیدی را برای دو دهه بعدی هوانوردی بنا نهند

با هواپیماهای رویایی 2030 آشنا شوید

ماشین سبز مافوق‌صوت، لاکهید مارتین

زمان ارائه: 2030 / 1409

نخستین دوره حمل و نقل تجاری مافوق صوت در تاریخ 26 نوامبر 2003 / 5 آذر 1382 به پایان رسید؛ زمانی‌که هواپیمای پر سر و صدا، پر مصرف و با آلودگی بالای کنکورد آخرین پرواز خود را انجام داد. اما رویای پرواز مافوق صوت کماکان باقی ماند تا اینکه در سال 2010 / 1389، مهندسان شرکت لاکهید مارتین هواپیمای Supersonic Green Machine را که 1.6 ماخ سرعت داشت طراحی کردند. موتورهای چرخه متغیر هواپیما با سوئیچ کردن موتورها به حالت توربوفن معمولی در حین برخاستن و فرود هواپیما، راندمان هواپیما را بهبود می‌بخشند. ساخت محفظه‌های احتراق درون موتور میزان آلودگی اکسیدهای نیتروژن را تا 75 درصد کاهش می‌داد. دم وی-شکل وارونه هواپیما و قرارگیری موتورها در زیر بال، غرش صوتی وحشتناک هواپیما را که باعث ممنوعیت پرواز کنکورد بر فراز خشکی شده بود تقریبا حذف کرد.

این پیکربندی هواپیما، امواج فشار هوا را (که در اثر برخورد هوا با هواپیمایی ایجاد می‌شود که با سرعت بیش از 1 ماخ پرواز می‌کند و با پیوستن به امواج ضربه‌ای (Shock Waves) باعث تولید غرش صوتی می‌شود)کاهش می‌دهد. پیتر کوئن، محقق ارشد پروژه‌های مافوق‌صوت ناسا می‌گوید: «ایده کلی طراحی کم غرش؛ کنترل قدرت، موقعیت و اندرکنش امواج ضربه‌ای است.» به جای ایجاد حلقه مداومی از غرش‌های بلند، این هواپیما یک غرش کمرنگ منتشر می‌کند که شدت آن از روی زمین، تنها به بلندی صدای یک جاروبرقی شنیده می‌شود.

با هواپیماهای رویایی 2030 آشنا شوید

جت SUGAR Volt، بوئینگ

زمان ارائه: 2035 / 1414

بهترین راه برای حفظ سوخت جت، خاموش کردن موتورها است. این عمل تنها با وجود یک منبع قدرت جایگزین امکان‌پذیر است؛ کاری که با استفاده از بسته‌های باتری و موتورهای الکتریکی در سیستم پیشرانش ترکیبی (هیبریدی) هواپیمای SUGAR Volt بوئینگ انجام می‌شود. این هواپیما که ابعادی به اندازه بوئینگ 737 دارد و برد پروازی آن نیز حدود 6500 کیلومتر است، انرژی مورد نیاز خود در حین برخاستن را از هر دو سوخت جت و باتری تامین می‌کند؛ اما زمانی‌که ارتفاع می‌گیرد خلبان می‌تواند وضعیت را به حالت تمام الکتریکی تغییر دهد. مهندسان بوئینگ همزمان با اندیشیدن به نیروی پیشرانش، به طراحی مجدد بال‌ها نیز فکر کرده‌اند. مارتی بردلی، محقق ارشد بوئینگ برای این پروژه می‌گوید: «با نازک‌تر کردن بال‌ها و افزایش فاصله دو سر بال‌ها، می‌توان نیروی برا بیشتر و نیروی پسا کمتری تولید کرد.» بال‌های بزرگ‌تر از اندازه این هواپیما این قابلیت را دارند که تا بخورند (جمع بشوند) تا خلبانان بتوانند از باندهای فرود استاندارد استفاده کنند. وجود بال‌هایی با نیروی برا بیشتر، به همراه سیستم پیشرانش هیبریدی و موتورهای کارآمد، باعث شده است تا راندمان SUGAR Volt به میزان 55 درصد بیشتر از هواپیماهای مسافربری معمولی باشد. این هواپیما 60 درصد کمتر دی‌اکسید کربن و 80 درصد کمتر اکسید نیتروژن تولید می‌کند. علاوه بر اینها، نیروی تقویتی بیشتری که سیستم هیبریدی در حین برخاستن هواپیما تامین می‌کند، خلبان را قادر می‌سازد تا از باند پروازی تنها به طول 1200 متر استفاده کند (اغلب هواپیماها به فضای کمتری برای فرود در مقایسه با برخاستن نیاز دارند). یک بوئینگ 737 برای برخاستن به باندی حداقل به طول 1500 متر نیاز دارد، در نتیجه SUGAR Volt می‌تواند در پروازهای داخل کشوری از فرودگاه‌های کوچکتری استفاده کند.

 

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع  : خبر آنلاین



:: موضوعات مرتبط: تازه های علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1059
|
امتیاز مطلب : 83
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
ن : [cb:post_author_name]
ت : [cb:post_create_date]

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد آب انار می‎تواند چربی دور شکم را کاهش دهد.

علاوه بر این‌ که آب انار خاصیت درمانی برای سرطان و بیمار قلبی دارد، در آب کردن چربی دور شکم نیز موثر است.

محققان دریاقتند آب انار میزان اسیدهای چرب در خون (NEFA) را کاهش می‌دهد. مطالعات قبلی نشان داده بود میزان NEFA به ذخیره چربی زیادی در اطراف شکم بستگی دارد. همچنین میزان زیاد NEFA خطر بیماری قلبی و دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارش دیلی میل، در این تحقیق افراد داوطلب روزانه به مدت 4 هفته آب انار خوردند. در پایان یک ماه، میزان NEFA بدن این افراد کاهش یافته بود. این موضوع سبب می‌شود که چربی ذخیره شده در اطراف شکم نیز کاهش یابد. علاوه بر آن، فشارخون این افراد نیز کاهش پیدا کرده بود.



کم شدن فشارخون کاهش خطر بیماری قلبی، سکته و بیماری کلیوی را نیز به دنبال دارد.



:: موضوعات مرتبط: تازه های علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1173
|
امتیاز مطلب : 130
|
تعداد امتیازدهندگان : 35
|
مجموع امتیاز : 35
ن : [cb:post_author_name]
ت : [cb:post_create_date]

نتایج مطالعات دانشمندان در موسسه ملی سرطان آمریکا نشان داد مصرف روزانه ویتامین ای (E) خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

محققان پس از 17 سال مطالعه روی 35 هزار مرد موفق به کسب این نتایج شدند. در صورتی که میزان کافی از ویتامین در بدن وجود داشته باشد، مصرف بیش از حد آن، نه تنها هیچ کمکی نمی‌کند، بلکه می‌تواند برای بدن نیز مضر باشد.

بر اساس گزارش ام اس ان بی سی، نتایج یکی دیگر از مطالعات دانشمندان که روز گذشته منتشر شد، نشان داد مصرف مکمل‌های روزانه مانند؛ مولتی‌ویتامین، آهن، ویتامین ب6 و منیزیم منجر به مرگ زنان مسن می‌شود

منبع:http://iranbiology.org/



:: موضوعات مرتبط: تازه های علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 755
|
امتیاز مطلب : 80
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
ن : [cb:post_author_name]
ت : [cb:post_create_date]

مطمئنا یک زن باردار ترجیح نمی دهد در آسانسور زایمان کند، اما  کتی تاکر روز چهارشنبه 28 دی ماه به بیمارستان رسید و در آسانسور زایمان کرد. او که بین طبقات 12 و 14 آسانسور گیر کرده بود، خوشبختانه، حین وضع حمل در آسانسور تنها نبود و ماما و پرستارش او را همراهی کردند؛ در حالی که همسرش در طبقه چهاردهم منتظر آنها بود.

این اتفاق درست دو روز پس از وضع حمل زنی در قطار در نیویورک رخ داد. ربیتا سرکار  31 ساله روز دوشنبه 26 دی در قطار نیویورک پسرش را به دنیا آورد اما تولدهای این چنینی نادرند. اگر چه در برخی جوامع هنوز کودکانی در منزل به دنیا می آیند ام وضع حمل در بیمارستان رایج ترین نوع زایمان است.



:: موضوعات مرتبط: تازه های علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 450
|
امتیاز مطلب : 113
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27
ن : [cb:post_author_name]
ت : [cb:post_create_date]

تولید تایرهای شیرین از مواد قندی برای خودروهای سواری

خبر داریم برایتان با طعم عسل، عین شکلات . خبر هم این است که اولین تایرهای سبز جهان که قرار است طی چند سال آینده جاده ها را زیر پا بگذارند از قند ساخته خواهند شد.

حالا چرا قند، چون هزینه بالا و محدود بودن موادی که برای ساخت لاستیک های طبیعی و ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند باعث شده شرکت ها به دنبال جایگزین های کم هزینه تر و قابل بازیافت برای تولیدلاستیک هایی پاک و مقاوم باشند. البته صنعت نفت به صورت سنتی و از گذشته در تولید سالانه یک میلیارد لاستیک نقش حیاتی داشته است. اما ساخت هر تایر به تنهایی به هفت گالن نفت نیاز دارد که تجزیه اش هم خیلی طول می کشد و خلاصه آلوده ساز محیط است.

از این رو دو شرکت مشهور سازنده تایر خودرو، گودیرومیشلن  در کنار کارخانه لاستیک سازی ((لانکسس))  طی همکاری با شرکت های صنعت بیو تکنولوژی قصد آغاز تولید لاستیک های زیستی با استفاده از مواد قندی را دارند.

به گفته محققان فعال در این پروژه تولید سه نوع ترکیب لاستیکی با نام های ((ایزو پرن))، ((ایزوبوتین)) و ((بوتادین)) قابل بازیافت از طریق تخمیر میکروبی در دستور کار قرار دارد. این ترکیبات به گفته محققان بستر گسترده ای برای تولید انواع لاستیک های زیستی خواهند بود. به نظر می رسد جدا از فواید زیست محیطی حضور این لاستیک های شیرین در سطح شهر و جاده ها می تواند فضای وحشتناک رانندگی را کمی تلطیف کند.

خانم:  علی آقا

آقا: بله خانم

خانم : قند تموم شده اون لاستیک یدکت رو بیار حالا استفاده کنیم.

 



:: موضوعات مرتبط: تازه های علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 415
|
امتیاز مطلب : 86
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
ن : [cb:post_author_name]
ت : [cb:post_create_date]


تبلت ها و تلفن های همراه هوشمند آرام آرام عوارض ناشی از فناوری پیشرفته را بروز می دهند ،  عوارضی چون درد در ناحیه گردن بر اثر خیره شدن طولانی مدت کاربر به آن ها یا در انگشت شصت دست بر اثر تایپ کردن با کلید های کوچک .بررسی ها نشان می دهد افراد به طور متوسط روزانه بین نیم تا دو ساعت از تلفن همراه به منظوری غیر از تلفن کردن استفاده می کنند . اما بدن انسان برای به کارگیری هایی چنین ابزارهایی طراحی نشده است و این تلفن ها و صفحه کلید هایشان بسیار کوچک است . وزن سر انسان به طور متوسط بین 4 تا 5/5 کیلوگرم است و بدن انسان در وضعیت طبیعی می تواند با توزیع متعادل این وزن، آن را تحمل کند اما اگر سر به طور ثابت مقابل یک نمایشگر قرار گیرد 4 برابر سنگین تر به نظر می آید و به تمام بدن فشار وارد می کند . بیش تر امراض ناشی از تلفن های همراه بر اثر آسیب دیدگی ماهیچه ها، تاندون ها و اعصاب ویژه در  ناحیه گردن و اعضای فوقانی بدن پدید می آید این بیماری ها قابل درمان هستند. مشروط برآنکه علائم هشداردهنده نادیده نگیریم بهترین راه برای پیشگیری از چنین آسیب هایی آن است که به کارگیری این تلفن ها به حداقل برسد، در حین کار با آنها استراحتی به خود بدهیم یا به راه های دیگر ارتباطی نیز فکر کنیم. آسیب پذیر ترین کاربران این تلفن ها کودکان و نوجوانان هستند چون بیشترین طیف استفاده کنندگان از این تلفن ها را تشکیل می دهند.



:: موضوعات مرتبط: تازه های علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 438
|
امتیاز مطلب : 107
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
ن : [cb:post_author_name]
ت : [cb:post_create_date]

اکنون که در نیمه دوم سال قرار داریم و به خصوص امسال که در این روز ها هوا بیشتر ابری و گرفته بوده است. میزان افسردگی فصلی افزایش می یابد. با این وجود راه های موثری  هستند  که می توانند از بروز افسردگی به ویژه در میان زنان جلوگیری کنند. در واقع  احتمال بروز افسردگی در زنانی که مرتب زنانی که مرتب ورزش می کنند و نیز اوقات خود را کمتر در مقابل تلویزیون می گذرانند، کمتر از سایر زنان است. به بیان دقیق تر ، خانم هایی که در روز به مدت 90 دقیقه یا بیشتر ورزش می کنند احتمال بروز افسردگی  در آنها 20 درصد کمتر از سایر زنانی است که تحرک آن ها روزانه 10 دقیقه  یا کمتر است. به عبارت دیگر ، هر چه زن ها زمان بیشتری صرف تماشای تلویزیون کنند ، خطر ابتلا به افسردگی نیز افزایش خواهد یافت اما با توجه داشته باشید که تاثیر تماشای تلویزیون هرگز به پای تاثیر کم تحرکی نمی رسد. خانم هایی که سه ساعت یا بیشتر وقت صرف تماشای تلویزیون می کنند خطر بروز افسردگی در آنها 13 درصد بیش تر از آنهایی است که به ندرت تلویزیون تماشا می کنند! وعلت آن شاید این باشد که آن ها زمانی را که باید به ورزش اختصاص دهند ، صرف تماشای تلویزیون می کنند. ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی حس اعتماد به نفس را در زنان افزایش می دهد. البته  شدت فعالیت بدنی نیز در این راستا بسیار مهم است. به عنوان نمونه پیاده روی یکی از ورزش های رایج در بین خانم ها است اما تنها در خانم هایی که سریع پیاده روی می کنند خطر افسردگی را  کاهش می دهد نه آنهایی که به آهستگی پیاده  پیاده روی می کنند.



:: موضوعات مرتبط: تازه های علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 529
|
امتیاز مطلب : 95
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
ن : [cb:post_author_name]
ت : [cb:post_create_date]

به گزارش پایگاه  خبری روزنامه الصباح در عراق ، دوشنبه 12 دی ماه، دختری در کربلا به دنیا آمد که جنینی در شکم داشت. این نخستین بار است که نوزادی با جنینی در شکم به دنیا آمده است. در این مورد نادر ، پس از به دنیا آمدن نوزاد ، پزشکان متوجه شدند که شکم نوزاد به گونه ای غیر طبیعی بزرگ است پس از معاینه دریافتند که در شکم نوزاد جنین ناقصی وجود دارد. آنها  در بیمارستان آموزشی الحسینی توانستند جنین را از داخل شکم نوزاد ده روزه بیرون بیاورند. مادر این نوزاد، بیست ساله و نوزاد خود را به روش طبیعی و بدون نیاز به عمل جراحی به دنیا آورده است. به گفته مدیر بیمارستان صباح نور که کودک در آنجا به دنیا آمده است، او اکنون تحت مراقبت های ویژه است.



:: موضوعات مرتبط: تازه های علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 483
|
امتیاز مطلب : 87
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
ن : [cb:post_author_name]
ت : [cb:post_create_date]

 

برای اولین بار در تاریخ منبع دقیق سنگ های یک بنای ماقبل تاریخی مشخص شد. تیمی از زمین شناسان انگلیسی نشان داده اند که سنگ های دایره داخلی استون هنج از کجا آمده اند.

رابرت لکسر از دانشگاه لچستر و ریچارد بوینز با نمونه برداری از این سنگ ها و مطالعه 9 ماه روی این سنگ های ریولیتی توانستند منشا آن ها را  مشخص کند. با انجام این بررسی ها مشخص شد این سنگ ها از محلی در شمال پرومبرک شایر در فاصله 150 کیلومتری استون هنج به این منطقه حمل شده اند. حالا با توجه به این کشف ، سوالی که پیش آمده این است که چطور مردم عصر حجر توانسته اند این سنگ های بزرگ را 5هزار سال قبل در این فاصله حمل کنند. برخی از محققان می گویند حمل نقل این سنگ ها به وسیله انسان ها انجام نشده است، بلکه این سنگ ها هزارانسال قبل و در عصر یخبندان توسط صفحات بزرگ یخ با کمک آنها به این منطقه حمل شده اند. تا قبل از این تصور بر این بود که این سنگ ها از منطقه ای در فاصله 36 کیلومتری استون هنج به این منطقه حمل شده اند.

 



:: موضوعات مرتبط: تازه های علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 508
|
امتیاز مطلب : 75
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16
ن : [cb:post_author_name]
ت : [cb:post_create_date]
موجي تازه از وسايل و ابزارك‌هاي ديجيتال جالب در چند سال اخير وارد صنعت اتومبيل شده است. از همخوان‌سازي گوشي تلفن همراه با سيستم پخش صوت ماشين گرفته تا استفاده از فروشگاه‌هاي اينترنتي و بسترهاي تجارت‌ الكترونيك درون خودرو. بايد بيشتر دانست. پيشروان توليد خودرو در حال حاضر به دنبال اين موضوع هستند كه چطور مي‌توان خودرو را به يك گوشي موبايل عظيم تبديل كرد.

انتخاب بستر عملياتي براي چنين سطح جديدي از قابليت‌هاي متصل به هم خودروها، براي OEMها كار ساده‌اي نخواهد بود. ماشين‌هاي ارزان امروزي حدود 30 تا 50 واحد مدار كنترلي الكترونيك در تمام نقاط خودرو نصب كرده‌اند، از بدنه گرفته تا درها، داشبورد، سقف، صندلي‌ها و صندوق عقب. ماشين‌هاي گران‌تر به مراتب از تعداد بيشتري از اين مدارها استفاده مي‌كنند.

ماشين‌هاي گرانقيمت، همانند مرسدس بنز كلاس S به بيش از 20 ميليون خط كد وابسته است. وقتي ماشين‌هاي متصل به مصرف روزمره برسند، اين تعداد خط كد، به بيش از 300 ميليون افزايش خواهد يافت.

اگر نرم‌افزار جديدي كه موج بعدي سرويس‌هاي خودرو را تغذيه خواهد كرد با سيستم عاملي همخوان باشد كه به يك توليدكننده وابسته است، در اين صورت اتفاقات خوشايندي نخواهد افتاد، چرا كه OEMها به‌سادگي مي‌توانند با استفاده لينوكس، هزينه‌هاي بسيار پاييني بپردازند.

پيتر وسكوزو، معاون اجرايي موسسه بلك داك در مصاحبه‌اي با لينوكس‌اينسايدر گفت: «به‌ نظر من اكوسيستم منبع ‌باز در صنعت اتومبيل دچار تغييري عظيم خواهد شد. در حال حاضر در صنعت فناوري اطلاعات، نرم‌افزار همانند سخت‌افزار يك نقطه مثبت و يك ويژگي به‌حساب مي‌آيد. به‌زودي همين اتفاق نيز در دنياي خودروسازي رخ خواهد داد و نرم‌افزارها و ديگر اتفاقاتي كه براي بستر موبايل روي داد را در دنياي خودروسازي خواهيم ديد.»

نوع ديگري از خودروي هوشمند

خودروهاي مفهومي متصل به ديدگاه فرد به‌عنوان مصرف‌كننده وابسته هستند. برخي معتقدند ماشين‌هاي متصل توليد شده‌اند و هر كس مي‌تواند با اتصال آيپاد يا تلفن هوشمند خود به سيستم پخش ماشين، به خودرو متصل شود. جوئل هافمن، استراتژيست خودروسازي در اينتل و عضو هيات مديران و بازارياب‌هاي فروشگاه‌هاي اصلي، معتقد است ماشين‌هاي متصل نوآوري خاصي نيستند.

اما برخي ديگر معتقدند ماشين متصل به‌زودي فناوري‌هاي نوين را وارد تجربه رانندگي مي‌كند. در مراحل ابتدايي تمركز بيشتر روي سرگرمي است و فرضا از تلفن همراه به‌عنوان منبع اتصال به اينترنت استفاده مي‌شود.

جاده‌هاي نرفته

برخي از متخصصان نرم‌افزار از جمله وسكوزو معتقدند خودرو يك دستگاه موبايل عظيم است. در واقع، خودروها درست جايي به كار مي‌آيند كه گوشي‌هاي همراه كوچك و محدود قادر به سرويس‌دهي نيستند.

پشپاهاس جوشي، مختصص امور سرگرمي‌هاي خودروي موسسه KPIT معتقد است: «ايده ماشين‌هاي متصل در حال بلوغ است. مصرف‌كننده نياز به ارتباط درون خودرويي دارد و نمي‌تواند كامپيوتر خود را همه جا به‌همراه داشته باشد.»

خودرو به‌عنوان يك دستگاه موبايل مي‌تواند بستري متفاوت باشد و عملكردهايي كاملا متفاوت از گوشي تلفن همراه داشته باشد، اما نرم‌افزارهاي مختلف اين كار را انجام مي‌دهند و اين نرم‌افزارها هستند كه شكاف تكنولوژيك ميان خودروهاي مختلف را برمي‌دارند.

وسكوزو معتقد است: «به گمانم هنوز هيچ خودروي متصلي نداريم، اما با افراد مختلفي در صنعت خودروسازي صحبت كردم و مطمئنم چندين شركت در اروپا در حال توليد خودروهايي هستند كه بر اساس دستگاه‌هاي توليدي اپل كار مي‌كنند.»

چشم‌اندازي محو

هافمن معتقد است ايده ماشين به‌عنوان يك دستگاه بزرگ غيرعملي است و خيلي ساده‌انگارانه است. ماشين‌ها دستگاه‌هايي هستند كه چند كاربر دارند و اين يكي از مسائلي است كه در صنعت موبايل وجود ندارد.

زمان نيز فاكتور ديگري است. 3 سال طول مي‌كشد تا يك مدل مفهومي به مرحله توليد برسد و نرم‌افزاري كه روي آن وجود دارد بايد تا 10 سال مطرح و سالم بماند. در صورتي كه 10 سال زمان بسيار زيادي براي طول عمر يك نرم‌افزار است.

يكي ديگر از مسائلي كه پيش روي خودروي موبايلي مي‌افتد، باز بودن نرم‌افزارهاي دريافت شده است. دو چيز بر سر راه اين موضوع است:

نخست، دغدغه‌هاي امنيتي هك شدن و دوم اصرار توليدكنندگان بر كنترل نرم‌افزارهاي خودرو. بنابراين تنها نرم‌افزارها و سرويس‌هايي كه توسط OEM تاييد شده‌اند مي‌توانند روي ماشين فرد نصب شوند.

مساله خودرو

وقتي بحث برندينگ مطرح مي‌شود، لينوكس‌هاي تعبيه‌شده و سيستم‌هاي عامل آندرويد مي‌توانند نقشي كليدي در اين بازار بازي كنند. بستر لينوكس بسيار خوب پياده‌سازي شده است و با توجه به اين‌كه توسعه آن كاملا سريع است، مي‌تواند گزينه خوبي باشد، اما تازگي آن برخي از خودروسازان را مي‌ترساند.

صنعت توليد خودرو، صنعتي پر از آزمايش و تاييد است. به‌همين دليل خودروسازان تا تاييد لينوكس به‌عنوان بستر نرم‌افزاري بايد وقت زيادي صرف كنند. معمولا OEMها موافق بستن قرارداد با منبع نامشخصي از نرم‌افزار نيستند.

دو سيستم عامل بزرگ در صنعت خودروسازي وجود دارد: مايكروسافت و QNX گفته مي‌شود لينوكس براي توليدكنندگان پيشنهاد بسيار خوبي است و حدود 70 تا 80 درصد كاهش هزينه خواهد داشت.

جام جم



:: موضوعات مرتبط: تازه های علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 588
|
امتیاز مطلب : 54
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
ن : [cb:post_author_name]
ت : [cb:post_create_date]

صفحه قبل 1 صفحه بعد


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانستنیها و آدرس weekend.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com