عجایب هفت گانه ی جهان باستان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 48
بازدید دیروز : 221
بازدید هفته : 503
بازدید ماه : 1451
بازدید کل : 265900
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 176
تعداد آنلاین : 2

شاید در قرن 21 و در عصر ربات ها وارتباطات ماهواره ای و در شرایطی که بشر در تدارک ساخت شهرک ها ی فضایی در ماه و ایستگاه های میان سیاره ای است و مفهوم مهندسی و معماری از تعاریف سنتی خود فاصله بسیار گرفته است، دیگر پرداختن به بناها و سازه های باستانی که قرن ها به عنوان عجیب ترین و شگفت آورترین دستاوردهای معماری و مهندسی بشر قلمداد می شدند از دید بسیاری ، کاری ملال آور، تکراری و خسته کننده باشد.اما این تعبیر در صورتی درست خواهد بود که ندانیم آثاری همانند این سازه های تاریخی و باستانی در واقع پایه و اساس بسیاری از پیشرفتهای بشر در زمینه های گوناگون علمی و هنری بوده و انسان مدرن و مترقی با وجود دستیابی به پیشرفت های عظیم علمی در برابر این آثار همچون کودکی نوپا است.
امروزه ما مجموعه های مختلفی را تحت عنوان عجایب جهان و در قالب هفتگانه های مختلف می شناسیم. و اما آنچه به نام عجایب هفتگانه ((جهان باستان)) نامگذاری شده، در واقع مجموعه ای از مهم ترین و زیبا ترین و شگفت انگیز ترین بناهایی است که برای اولین بار توسط یونانیان باستان فهرست شد. تهیه این گونه فهرست ها و جمع آوری اطلاعات در زمینه های گوناگون و معرفی آن ها در قالب شعر و نمایش نامه به مردم و تشویق آنان به تفکر درباره ی آنچه می شنیدند و سفر به نقاط دور دست ، سرگرمی های جدی برای نویسندگان و مورخان و فلاسفه یونانی بودند. فهرست عجایب باستان که امروزه در دست ماست، در اصل فهرستی است که در دوران قرون وسطی بر اساس یادداشت ها و آثار به جای مانده از کتاب های یونانی و دست نویس های نویسندگان آن دوران و بر محور عقاید یونانی تهیه شده بود. آثار انتخاب شده در این فهرست از نظر تاریخی متعلق به دوران های بسیار متفاوتی بودند که بعضی از آن ها حتی در زمان تهیه ی فهرست اولیه هم بر اثر عوامل طبیعی یا تخریب انسانی از میان رفته بودند و ازاین میان تنها هرم بزرگ جیزه در مصر که تا به امروز هم باقی مانده است پا بر جا بود .
این هفت اثر چگونه انتخاب شد؟
فهرست اولیه ی این آثار باستانی در اصل توسط شاعر یونانی به نام آنتیپاترسیدونی در نیمه ی دوم قرن دوم قبل از میلاد تهیه شده بود او یک شاعر حماسی بود که ضمن حماسه سرایی های خود جزوه ی کوچکی حاوی نام و مشخصات تعدادی از آثار دیدنی و زیبای پیرامون دریای مدیترانه نوشت وآن را مانند یک جزوه ی راهنمای گردشگری در اختیار مسافران قرار داد .بناهای موجود در جزوه ی آنتیپاتر هر چند همگی در زمره ی آثار یونانی نبودند اما به طور حتم آثاری بودند که یا خود او آنها را دیده بود یا تعریف آنهارا از افراد معتمدی شنیده بود .جزوه ی آنتیپاتر یک اثر مهم و به یاد ماندنی نبود واگر هرودوت در کتاب خود به این فهرست اشاره نمیکرد ،برای همیشه به فراموشی سپرده می شد.با این همه کار اصلی در باز نویسی فهرست اولیه وکامل کردن آن توسط شاعر و منتقد یونانی عصر هلنسیم و کتابدار سرشناس کتابخانه ی اسکندریه یعنی کالیماخوس انجام شد که چندین دهه پس از آنتیپاتر و هرودوت می زیست . نکته ی قابل توجه در این فهرست آن بود که هر چند در مورد شش بنای تاریخی موجود در فهرست مشکلی وجود نداشت اما هفتمین اثر یعنی چراغ دریایی اسکندریه فهرست های اولیه وجود نداشت و جای آن به دیوار ها و حصار های شهر بابل و دروازه ی ایشتار اشاره شده بود . پس از ساخت چراغ دریایی اسکندریه ،این اثر به جای دروازه ی ایشتار وارد فهرست عجایب جهان شد .با این همه فهرست و یاد داشت های کالیماخوس در آتش سوزی کتابخانه ی اسکندریه از میان رفت و قرن ها بعد در قرون وسطی ،نویسندگان و مورخان بر اساس نوشته های پراکنده که از یونان باستان به دستشان رسیده بود ،توانستند فهرست کالیماخوس را باز نویسی کنند.در اینکه آیا آنچه ما امروز به عنوان عجایب هفت گانه ی جهان باستان میشناسیم و از دوران قرون وسطی بدون تغیر باقی مانده ، عینا همان مطالب و موارد فهرست کالیماخوس است یا نه ، اطلاع زیادی در دست نیست اما مسلم است که آثار مندرج در این فهرست در قرون وسطی هم به همان اندازه دوره ی کالیماخوس شناخته شده بودند و اهمیت زیادی داشتند .
چرا هفت اثر انتخاب شد؟
پرسشی که شاید در اینجا برای بسیاری مطرح شود ، این است که چرا از میان تمام بنا ها و آثار آن دوران، تنهاهفت عدد آنها انتخاب شده و مثلا هشت یا ده اثر مورد توجه قرار نگرفته است . پاسخ این پرسش را باید در اعتقادات یونانی ها و بهتر بگوییم در اعتقادات و باور ها ی بسیاری از اقوام و اهمیت عدد هفت در میان آنان یافت .هفت نماد کمال و عددی مقدس است . این عدد در نزد بعضی از اقوام نشانه ی 5 سیاره ی شناخته شناخته شده به اضافه ماه و خورشید است. همچنین نشانه هفت طبقه آسمان و هفت مرتبه فرشتگان و عالم معنوی. مصریان هفت را نماد زندگی جاویدان می دانستند و فیلون اسکندرانی عقیده داشت که مجموعه اعداد تشکیل دهنده هفت یعنی(1+2+3+4+5+6)که با عدد 7 ضربدر 4 برابر است، هفت را نشانه مفهوم تغییر پس از یک دوره کامل و یک شروع مثبت می کند. بقراط معتقد بود که عدد هفت با فضایل پنهانش همه چیز را در وجودشامل می شود. هفت زندگی و حرکت عطا می کند و بر موجودات آسمانی اثر می گذارد.عدد هفت در بسیاری از آیین ها و مکتب ها و سنت های باستانی اهمیت زیادی دارد. در داستان های حماسی و عرفانی و همچنین در اساطیر ایرانی نیز این عدد همواره جایگاه ویژه ای داشته است.


1-هرم بزرگ جیزه(هرم خوفو)

Kheops-Pyramid.jpg
 


2-باغ های معلق بابل


3-مجسمه بزرگ رودس


4-معبد آرتیموس در افسوس


5-مجسمه زئوس در المپ


6-مقبره بزرگ هالیکارناسوس

Mausoleum of Halicarnassus 2009.jpg
7-چرغ دریایی اسکندریه

Lighthouse - Thiersch.gif
(در رابطه با هرکدام توضیح خواهم داد از فردا هر روز تا ساعت 2 بعد از ظهر در وبلاگ قرار می گیرد)

تصاویر: ویکی پدیا ی انگلیسی

منبع:مجله ی دانستنیها





:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1683
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : [cb:post_author_name]
ت : [cb:post_create_date]
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانستنیها و آدرس weekend.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com